Âşık Sümmâni 'ye yapılan saygısızlık

Bu hırsızlığa dur deyin...


Yazıklar olsun ..  Kaş yaparken göz çıkardılar ..
AŞIK SÜMMANİ'NİN İMZASINI ÇALDILAR !


"Ervah-ı Ezelden" Bu güzel Erzurum Türküsünü herkes bilir.. Âşık Sümmâni yazmış, bestelemiş. Ancak Doğan Music Company düzenleme yaparak Burcu Güneş'e de seslendirmesini yaptırmış..

Hepsi çok iyi ancak şiirin sonunda bulunan ve şiiri yazanların isminin geçtiği "taç beyit " te yeralan, Âşık Sümmâni 'nin imzasının olduğu 2 taç beyit mısrasını nedense düzenlemeye dahil etmemişler.. 


Ne demiş Âşık Sümmâni :

"yazanlar leyla'yı mecnun kitabın ,
sümmani'yi bir kenara yazmışlar ".
.

Düzenlemeyi yapanlar da Âşık Sümmâni'nin Türküsünü alıp, Âşık Sümmâni'yi bir kenara koymuşlar ..
Konunun Erzurum Kültürü için bir hakaret olduğuna dikkat çeken Kültür uzmanları , yapılanan etik olarak doğru olmadığını , bunun modern hırsızlık olduğunu belirterek eserin ya Âşık Sümmâni yi de orjinal haliyle yeniden düzenlenmesini ya da yayından kaldırılmasını istediler .
Aşık Sümmani


ervah-ı ezelde levh-i kalemden
bu benim bahtımı kara yazmışlar
bilirim güldürmez devr-i alemden
bir günümü yüz bin zara yazmışlar


canı terk edenler deli değildir
insanoğlu gamdan hali değildir
her birini bir efkara yazmışlar
yadlar gezer yarın vilayetinde


herkes diyarında muhabbetinde
bilmem bizi ne civara yazmışlar
el etsem sevdiğim acep kim ne der
bilmem tecelli mi yoksa ki kader


beni bir vefasız yara yazmışlar
sümmani'yi bir kenara yazmışlar
dünyayı sevenler veli değildir
nedir bu sevdanın nihayetinde


olaydım dünyada ikbali yaver
yazanlar leyla'yı mecnun kitabın


işte düzenleme siz de izleyiniz:
https://www.youtube.com/watch?v=RXb89v0V-2M
Sümmani'nin  Samikale köyündeki mezarı


Âşık Sümmâni ile ilgili İslam Ansiklopedisi'nden kısa bir bilgi notu:
Erzurum’a bağlı Narman ilçesinin Sâmikale köyünde dünyaya geldi. ( 1862-1915)  Asıl adı Hüseyin olup babası Kasımoğulları’ndan Hasan’dır. Sümmânî’nin çocukluğu köyünde çobanlıkla geçti. On bir yaşında iken rüyasında pîrler elinden içtiği bâde ilebâdeli âşık” olduğu bir koşmasındaki, “Okudum harfini zihnim bulandı / Yaralarım göz göz oldu sulandı / Baktım çar etrafa kadeh dolandı / Nûş ettim pîrlerin bâdesin tek tek” dörtlüğünden anlaşılmaktadır. Aynı koşmada pîrlerin kendisine abdest aldırıp iki rek‘at namaz kıldırdığını, mahlasının “Sümmânî” ve sevgilisinin Gülperi adlı bir güzel olduğunu söylediklerini belirtir.
Sümmânî’nin kişiliğinin oluşması ve âşık olarak şöhret bulmasında yetiştiği çevrenin önemli tesirleri vardır. Büyük âşıkların yetiştiği Erzurum ve yöresi, Sümmânî’nin hem âşık hayat tarzını benimsemesini hem de Âşık Erbâbî gibi bir ustanın çırağı olarak sanatın inceliklerini öğrenip âşık fasıllarına katılmasını sağladı. O da diğer saz şairleri gibi diyar diyar gezerek sanatını icra etti. Kafkasya, Kırım, İran, Afganistan ve hatta Hindistan’ı dolaştığı rivayet edilmektedir. Gittiği yerlerin tanınmış âşıkları olan Çıldırlı Âşık Şenlik, Sezâî, Nihânî, Zülâlî, Celâlî, Muhibbî, Zuhûrî gibi âşıklarla fasıllara katıldı, zaman zaman bu âşıklarla atışmalar yaptı. Doğu Anadolu âşık edebiyatı Çıldırlı Âşık Şenlik ve Sümmânî çevresinde önemli gelişmeler gösterdi.

Yazımız Erzurum basınında  ses getirdi :
Orhan Bozkurt'un  yönettiği  www.erzurumpost.com haber sitesi sıcak haberi  yayına aldı.





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mantolama ile zehirliyorlar

DADAŞ HERKESE NAM SALDI…

YA ŞİMDİ YA DA HİÇ..